Про буквальне і символічне. Про конкретне і абстрактне
Браття,
я часто чую питання про те, як розрізнити буквальне та символічне
тлумачення. Найчастіше це питання я чую від себе, але й іншим, думаю,
буде цікаво )
Отже, я підійду до цього питання, методично
розбираючи його елементи (аналіз) і складаючи докупи здобуті знання
(синтез). Запрошую досліджувати зі мною.
1. По-перше, існують
три класи понять:
конкретні матеріальні,
абстрактні і…
Бог (
Божествене)
(Бог не є абстракцією, Він є конкретним, але він є духовною Істотою).
Третій клас можна було б назвати Конкретне Нематеріальне поняття, але
для скорочення я казатиму просто Бог або Божество.
Конкретні матеріальні
— рука, меч, будинок, дерево (це конкретне дерево, наприклад, дуб).
Можна сказати, що поняття є конкретним матеріальним поняттям, якщо
пензль, вмочений в фарбу, може залишити слід на предметові,
позначуваному цим поняттям.
К. м. поняття, як правило, мають чіткий вимір — масу, довжину, ширину, глибину і т. д..
Абстрактні
— віра, надія, любов, патріотизм, добро, зло, голос, погляд, дух
(людини, страху, любові), гріх, пожадливість; спаситель, лікар, вбивця
(як означення класу людей) і т. д..
Бог — Бог-Отець, Ісус Христос, Дух Святий.
2. По-друге, існують
два види тлумачень:
буквальне і
символічне.
При
буквальному тлумаченні
конкретне матеріальне поняття не втрачає своєї природи і розглядається як
конкретне матеріальне.
При
символічному тлумаченні поняття розглядається як поняття іншого класу
— конкретне матеріальне як
абстрактне або
Божествене,
абстрактне — як
конкретне матеріальне або
Божествене.
Приклади
буквального тлумачення — Дії 12:2, 13:43 (див. нижче).
Приклади
символічного тлумачення — Ефесянам 6:13, 17 (див. нижче).
Книга
Об'явлень є майже повністю прикладом символічного тлумачення, бо ми
розуміємо, що сім світильників — це Дух Святий, а не освітлювальні
прилади; Агнець — Ісус Христос, а не свійська тварина, яку вирощують
заради вовни та м'яса і т. д..
3. Розгляньмо особливості тлумачення уривків, які стосуються
конкретних матеріальних понять.
І мечем він стяв Якова, брата Іванового. (Дії 12:2).
Меч,
як ми знаємо, є поняттям конкретним матеріальним. Цей меч, яким цар
Ірод стяв нашого брата Якова, був конкретним мечем, який мав довжину,
об'єм і масу. Контекст не вказує на те, щоби це була якась метафора або
алегорія, тому застосовуємо
буквальне тлумачення.
Візьміть і шолома спасіння, і меча духовного, який є Слово Боже.(Ефесянам 6:17)
Тут
є слово, яке робить «меч» абстрактним і символічним поняттям, яке має
передати силу та гостроту Слова Божого. Це ми бачимо з контексту —
прикметник «духовний» каже про це побічно, а пояснення «який є Слово
Боже» — прямо, тому застосовуємо
символічне тлумачення.
Спостереження №1: Якщо контекст не вимагає іншого, то конкретні матеріальні речі розглядаються як матеріальні об'єкти (буквальне тлумачення). |
Спостереження №2:
Абстрактні поняття можуть створювати такий контекст, що конкретні матеріальні поняття набувають абстрактного смислу (символічне тлумачення). |
4. Тепер розгляньмо особливості тлумачення уривків, що стосуються
абстрактних понять.
Отже, стійте, підперезавши стегна свої правдою, і зодягнувшись у броню праведности.(Ефесянам 6:14)
Правда і
праведність є
абстрактними поняттями, і саме це примушує нас розглядати дієслова в цьому реченні як
символічні.
А
коли розійшлась синагога, то багато з юдеїв та й із нововірців побожних
пішли за Павлом та Варнавою, а вони промовляли до них і намовляли їх
перебувати в благодаті Божій. (Дії 13:43)
Тут слово
перебувати потребує розшифровки, бо за ним іде
абстрактне визначення. Порявняймо з уривком «
Бог
цих Ізраїлевих людей вибрав Собі отців наших, і підвищив народ, як він
перебував у єгипетськім краї, і рукою потужною вивів їх із нього»
(Дії 13:17), де перебування — ці фізичне знаходження на певній
території (поняття, яке доступне нашому розумінню без пояснень).
Я Господь, Бог твій, Святий Ізраїлів, твій Спаситель! (Ісайя 43:3)
Слово «спаситель» тут набуває саме
Божественого значення, бо використовується на позначення одного з проявів Божества, однієї з ролей Бога, яку Він відіграє в житті людства.
Спостереження №3:
Для абстрактних понять буквальним, тобто пріоритетним, тлумаченням, є таке, коли вони зберігають свою абстрактну природу. |
Спостереження №4: В силу своєї природи абстрактні поняття навіть при буквальному тлумаченні здебільшого потребують пояснення. |
Спостереження №5: Безпосередній контекст завжди чітко вказує, коли абстрактне поняття слід тлумачити як Божествене. |
5. Дослідімо особливості тлумачення уривків, які стосуються
Божества.
Яка дорога Твоя милість, о Боже, і ховаються людські сини в тіні Твоїх крил. (Псалом 36:7 (8))
Виходячи з природи Божества — а саме, що Бог є дух — ми можемо зробити висновок, що буквальних крил Він не має, і
тінь крил тут мусить мати
символічне значення: таке, що в іншому випадку було б
конкретним матеріальним, поняття
крила тут тлумачиться як
абстрактне.
Спостереження №6: Обираючи буквальне або символічне тлумачення для уривків, ми маємо користуватися і природою понять, про які йдеться, і контекстом. Власне, природа понять і впливає на контекст, створює його. |
Спостереження №7: В силу своєї природи Божествені поняття потребують пояснення у випадках взаємодії Божественого та конкретного матеріального або абстрактного. |
Спостереження №8: Коли ми тлумачимо певний уривок, ми маємо відповісти на три питання: 1. Яку природу мають згадувані в уривку поняття? 2. Як слід тлумачити уривок — буквально чи символічно? 3. Чи потребує уривок пояснення, і, якщо так, то які місця в Біблії пояснюють цей уривок? |